Stížnost na distributora lze podat na kterémkoliv obchodním místě pojišťovny nebo u ČNB, žalobu lze podat u příslušného soudu. Registraci distributora lze ověřit u České národní banky na adrese ČNB, Na Příkopě 28, 115 03 Praha 1, nebo na internetové adrese www.cnb.cz. V případě stížnosti na zprostředkovatele či pojistitele pojišťovnu je možné v případě neživotního pojištění podat návrh na řešení sporu České obchodní inspekci (www.coi.cz) nebo Kanceláři ombudsmana České asociace pojišťoven (www.ombudsmancap.cz), v případě životního pojištění návrh finančnímu arbitrovi (www.finarbitr.cz).
Byla-li pojistná smlouva uzavřena formou obchodu na dálku nebo mimo obchodní prostory, má pojistník právo odstoupit od pojistné smlouvy ve lhůtě 14 dnů ode dne jejího uzavření vyjma pojistných smluv životního pojištění. Podmínky pro odstoupení od pojistné smlouvy životního pojištění jsou uvedeny v Informacích pro zájemce o pojištění. Pojistník nemůže odstoupit od smlouvy cestovního pojištění uzavřené na dobu kratší než 1 měsíc.
Zprostředkovatel může svou činnost vykonávat pro více zastoupených. Samostatný zprostředkovatel - agent analýzu konkurenčních produktů provádí v případech, kdy mu tak ukládá zákon. Do 1.2.2019, nejdéle však do 1.4.2019, jej naleznete v registru ČNB stále pod původním označením „ pojišťovací agent“, jde o důsledek přechodného období zákona č.170/2018 Sb. Je-li zastoupen vázaným zástupcem, je tento ze stejného důvodu veden pod původním označením „podřízený pojišťovací zprostředkovatel“.
Zprostředkovatel zastupuje klienta a může svou činnost vykonávat pro více pojistitelů.
Samostatný zprostředkovatel - makléř analýzu konkurenčních produktů provádí v případech, kdy mu tak ukládá zákon. Do 1.2.2019, nejdéle však do 1.4.2019, jej naleznete v registru ČNB stále pod původním označením „pojišťovací makléř“, jde o důsledek přechodného období zákona č.170/2018 Sb. Je-li zastoupen vázaným zástupcem, je tento ze stejného důvodu veden pod původním označením „podřízeným pojišťovací zprostředkovatel“.
Klient byl upozorněn na skutečnost, že chybějící informace mohou ovlivnit doporučení daného produktu.
Distributor prohlašuje, že pojistný produkt vybral podle aktuálních potřeb a požadavků klienta. Distributor a klient současně prohlašují, že distributor předal klientovi předsmluvní dokumentaci podle zákona č. 170/2018 Sb., o distribuci pojištění a zajištění, a klient na jejím základě provedl informované rozhodnutí o pojištění.
rohlašuji, že jsem porozuměl povinným informacím pro klienta uvedeným v oddílu D a že veškeré uvedené potřeby a požadavky jsou zaznamenány jasně, přesně, úplně a srozumitelně a informace mi byly také poskytnuty srozumitelně, jasně a přesně. Prohlašuji, že mi bylo požadované pojištění vysvětleno, byly mi zodpovězeny všechny položené dotazy a že výše dohodnutého pojistného odpovídá mým možnostem a schopnosti dlouhodobě dostát dobrovolně přijatému závazku.
Klient svým podpisem nebo zaplacením pojistného vyjadřuje svůj souhlas s obsahem tohoto záznamu z jednání. Distributor – samostatný zprostředkovatel svým podpisem bere na vědomí, že tento formulář jej nezbavuje jeho povinnosti řádně vyhotovit záznam z jednání dle § 79 zák.č. 170/2018 Sb., o distribuci pojištění a zajištění (dále jen „ZDPZ“), tj. nejenom řádně vyplnit výše uvedené oddíly, ale zaznamenat i veškeré ostatní údaje z jednání s klientem, a to i údaje výše nepředepsané v souladu s § 77 až 93 ZDPZ. Distributor – samostatný zprostředkovatel je sám odpovědný za formu a obsah záznamu z jednání s klientem, kteréžto povinnosti se použitím tohoto formuláře nezbavuje. Záznam z jednání samostatný zprostředkovatel nepřikládá k pojistné smlouvě a archivuje jej v souladu s § 80 odst. 3 písm. b), odst. 4 ZDPZ.
V Hradci Králové dne: .......................................................................
................................................................
Pojišťovací zprostředkovatel
................................................................
Klient